Współpraca Komendanta Głównego Policji ze szkołami wyższymi
Współpraca Policji ze szkołami wyższymi w procesie przygotowania kandydatów do służby w Policji
Koncepcja włączenia szkół wyższych w proces przygotowania kandydatów do służby w Policji znalazła swoje odzwierciedlenie w art. 34c ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.). Komendant Główny Policji może zawierać porozumienia ze szkołami wyższymi o realizacji w ramach studiów treści kształcenia wyłączonych z programu szkolenia zawodowego podstawowego policjantów.
Szkoły wyższe przyjmują na siebie zobowiązanie realizacji treści kształcenia przede wszystkim o charakterze teoretycznym, przez co najmniej 259 godzin. Uczelnie mogą, chcąc optymalnie przygotować swoich absolwentów do udziału w szkoleniu zawodowym podstawowym, a tym samym w przyszłości do wykonywania zawodu policjanta przeznaczyć więcej czasu na realizację przedmiotowych treści.
Absolwenci studiów, na podstawie informacji o ukończeniu Minimalnego zakresu treści kształcenia programu szkolenia zawodowego podstawowego umieszczonej w suplemencie stanowiącym załącznik do dyplomu ukończenia studiów wyższych, są uprawnieni do odbycia trwającego 105 dni szkolenia zawodowego podstawowego, realizowanego w jednostkach szkoleniowych. Podczas tego szkolenia, na bazie opanowanych treści o charakterze teoretycznym, kształcone będą przede wszystkim umiejętności.
Biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę oraz mając na celu usprawnienie obiegu dokumentacji, zainteresowane współpracą szkoły wyższe proszone są o kierowanie do Komendanta Głównego Policji listu intencyjnego, zawierającego w szczególności informacje dotyczące:
- stopnia (tytułu) naukowego, imienia i nazwiska rektora uczelni, jako osoby podpisującej przedmiotowe porozumienie,
- siedziby uczelni,
- kierunków studiów, na których będą realizowane wybrane treści kształcenia,
- przewidywanej liczby studentów, którzy będą objęci porozumieniem,
- kadry dydaktycznej przewidywanej do realizacji treści objętych porozumieniem oraz posiadanych przez tę kadrę kwalifikacji,
- zaplecza, w postaci sal wykładowych, sal do ćwiczeń, w tym do zajęć z zakresu pierwszej pomocy, technik interwencji,
- posiadanych pomocy dydaktycznych lub sposobu ich pozyskania.